BSLs planerade samverkan att söka bidrag för bottenfärgssanering
I våras höll Västerås Stad ett seminarium ”Giftfritt båtliv i Mälaren”.
Patrik Sundström från BSL deltog på seminariet och återkopplade på ett medlemsmöte den 22/4-2021 vad som hade sagts. Förslaget på medlemsmötet var att Patrik Sundström tillsammans med Mikael Suares skulle undersöka vidare möjligheter att få bidrag samt sammanställa vad som gäller kring giftiga bottenfärger i Mälaren.
Nedan har vi gjort en sammanställning över vad vi vet så här långt.
Ansökan om bidrag från Länsstyrelsen kommer att vara inlämnad 30/11.
Är det några frågor, är ni varmt välkomna att höra av er till Patrik eller Mikael. Vid årsmötet 18/11 kommer det även finnas möjlighet att ställa frågor i ämnet. Vi kommer behöva din ansökan Intresse anmälan senast 25/11.
Metoder
Vi har kikat närmare på två metoder i dagsläget, baserat på de rekommendationer vi fick från Länsstyrelsen. Det finns givetvis fler metoder som kan vara aktuella att utvärdera framöver, men inför denna ansökan kommer vi att gå vidare med dessa två.
Blästring
Här finns det både våt och torrblästring. Oavsett teknik måste aktören och lokalen för utförandet vara godkänt av länsstyrelsen då det finns stora miljörisker med blästring. I dagsläget har handläggaren på Länsstyrelsen gett OK på blästring hos Gullbergs Marina.
Skrapning (Våt borttagning)
Segelsällskapet Svearna i Torshälla tog hjälp av företaget Trion (säljer Tensid) för att ta fram ett antal olika produkter för borttagning av bottenfärg. Beroende på den färg som sitter, kan man välja olika starka preparat. Grundidén är att pensla på medlet, låta det verka, och sedan skrapa bort färgen.
Man räknar med att det tar 1-2 timmar per kvadrat bottenyta med den här metoden.
Kontakta Segelsällskapet Svearnas för mer information om deras erfarenheter.
I februari 2024 har BSL konstaterat att länken till inrormationen inte fungerar, därför borttagen.
Länsstyrelsens LOVA-bidrag
Vi har som målsättning att söka bidrag från Länsstyrelsen för sanering av bottenfärger.
Nedan har vi sammanfattat information från Länsstyrelsen. För mer information kan ni gå in på länken nedan:
Vem kan få stöd?
Ideella föreningar (t.ex. båtklubbar).
Hur mycket kan man få?
Upp emot 80% av projektets totala kostnad. Resterande del måste man finansiera själv.
Egen finansiering kan ske genom t.ex. ideell arbetstid. Då räknar man på 200:-/timme.
Vad kan man få ersättning för?
- Framtagande av planer (t.ex. att göra XRF-mätning för att se vilka ämnen som finns i båtbottenfärgen).
- Information
- Genomförande (konkreta åtgärder, t.ex. att skrapa båten, slipa båten eller blästra båten. Även Epoximålning utgår ersättning för.)
- Uppföljning
- Utvärdering
Får man alltid stöd?
Nej! Länsstyrelsen får in massor av projektansökningar varje år och har inte alltid nog pengar för att dela ut till allihop, även om man gärna vill det. Därför gör man prioriteringar utifrån projekt och kostnadseffektivitet.
Man kan heller inte få bidrag för arbete som har gjorts innan man fått ett LOVA-beslut. Så om man har börjat mäta båten eller slipa båten innan man får ett beslut så kan man tyvärr inte få bidrag för det.
När ska vi söka stöd?
Om projektet ska påbörjas nästa år (2022) så behöver ni skicka in en ansökan till vastmanland@lansstyrelsen.se senast 30 november i år.
När får vi beslutet?
Vi får beslutet tidigast i mars nästa år (2022) med reservation för att det kan ta ända till april eller maj.
Ersättning för eget arbete
När man räknar på de olika metoderna tar man hänsyn till att man har rätt att göra ett ”arbetsavdrag” på motsvarande 200:-/timme för eget arbete.
Västerås Stad
Det som framkom på mötet med Västerås Stad den 21/4 var bl.a. följande
Hyra av båtplats
”De som hyr en båtplats eller båtuppläggningsplats, så kallad huvudsaklig förtöjningsplats, i Västerås får inte måla med de färger som är avsedda för ost- eller västkusten”
Enligt informationen vi fick då, har man ställt krav i Gäddeholm, men pga. att man var så sent ute så fick man ge dispens för 2021. Dock kommer det att ställas krav på dokumenterad (XRF-mätning) giftfri botten för att hyra plats där. Detta gäller även Lövuddens nya hamn. Kommunen har för avsikt att införa detta i alla hamnar, dock mycket oklart när.
Bottentvätt
För att få använda botten tvätten i Västerås krävs det att man har en hård, biocidfri färg. Det senare intygas genom protokoll från XRF-mätning.
Upptagning
De kommer tillsvidare inte att hindra upptagning av båtar som har giftig bottenfärg. Därför behöver man inte vara orolig att göra en XRF-mätning för att se vilka ämnen man har i sin bottenfärg.
XRF-mätning
På sikt kommer Västerås Stad (Kultur-, idrotts- och fritidsförvaltningen) kräva en dokumenterad giftfri bottenfärg för att få hyra en plats.
I vårt LOVA-bidrag kommer vi att ansöka om medel för att göra denna XRF-mätning, men ersättning för detta kommer inte förrän tidigast våren 2022.
Den som är osäker eller vet med sig att färgen är OK, föreslås att göra en XRF-mätning för att få ett godkännande som man kan visa upp vid hyra av båtplats eller vid bottentvätt.
Västerås Stad utför mätningar för 500:- och man kan boka detta via länken nedan:
Vi kommer således inte att få något bidrag för eventuell XRF-mätning innan bottensanering. Ser man på andra klubbar som gjort mätning ligger andelen båtar med icke godkända värden på ca. 70%. Med den bakgrunden så gäller försiktighetsprincipen. Om man inte vet att båten målats med godkänd färg (Ej OK med övermålad icke godkänd färg), kan ni utgå från att den är giftig. Har båten gått i Stockholms Skärgård eller på Västkusten och ni inte vet att den är blästrad/slipad och ommålad kan man också utgå från att färgen behöver åtgärdas.
Hur vi går till väga?
Vilken metod passar dig?
Om man har möjlighet att lägga mycket egen tid på saneringen, rekommenderas den våta metoden med skrapning.
Om båten behöver blästras eller om man inte har möjlighet att själv jobba på båten, är blästringen ett möjligt alternativ.
Hur stort är mitt skrov?
Du kan beräkna din bottenarea via Lefant’s hemsida:
Hur mycket kostar det?
Under förutsättning att vi beviljas fullt bidrag (80%) skulle kostnaderna för saneringen bli enligt nedan:
Exempel – Blästring + epoximålning av 33 fots motorbåt
Bottenarea: 37 kvm
Kostnad för blästring + målning med Epoxi (exkl. färg): 900*37= 33 300 SEK
Kostnad för färg (Lefant T-coat + Epoxi Primer): 140*37=5 180 SEK
Totalkostnad utan bidrag: 38 480 SEK
Bidrag: 30 784 SEK
Exempel – Kemisk rengöring + epoximålning av 33 fots motorbåt
Kostnad för medel för färgborttagning (Lefant Paint Remover): 3 800 SEK
Egen tid för färgborttagning + målning: 55 timmar*200 SEK = 11 000 SEK
Kostnad för material (täckmaterial, skyddsutrustning, mm): 2 000 SEK
Kostnad för färg (Lefant T-coat + Epoxi Primer): 140*37=5 180 SEK
Totalkostnad utan bidrag: 21 980 SEK
Bidrag: 17 584 SEK
Vi har valt Lefant’s produkter som exempel då deras hemsida var enkel och tydlig. International och Hempel har även giftfria produkter. Räknat med två lager grund epoxi och två lager topp epoxi färg
Hur gör jag min intresseanmälan?
Skicka e-mail till Patrik eller Mikael på BSL med följande information:
Val av metod (blästring eller skrapning):
Båttyp:
Längd:
Bredd:
Bottenarea (kvm):
Färg/kemikalier/material kostnad:
Behöver jag göra en sanering?
Om du är osäker på om din färg innehåller bly eller koppar föreslår vi att du gör en XRF-mätning. Gör gärna en intresseanmälan ändå, utnyttjar vi inte alla medel återbetalas det.
Återkoppla, ändå så fort som möjligt, om det visar sig att du inte behöver göra en sanering.
Boka din blästring
Vi återkommer med information om detta när vi har sammanställt underlaget från intresseanmälan. Dvs boka inget arbete om du inte kan få en garanti om avbokning.
Skrapning
Vi återkommer med information om detta när vi har sammanställt underlaget från intresseanmälan
Vad händer om vi inte får bidrag?
Skulle vi inte få godkänt på ansökan om bidrag kommer vi ändå att fortsätta arbetet med att få våra båtar sanerade. Vi strävar efter att få en samordnad insats för att kunna erbjuda en säker och kostnadseffektiv lösning.
Därför kommer vi att kika på fler metoder för sanering av bottenfärger i samarbete med andra båtklubbar och Västerås Stad.
Vad händer nu?
Patrik Sundström och Mikael Suares kommer att driva arbetet med ansökan.
Inför projektstart hösten 2022 kommer en projektgrupp att utses som arbetar vidare med planering, bokning, logistik, ekonomi osv.
Om någon har tips, idéer eller erfarenhet av fler metoder eller företag som kan utföra detta åt oss; tveka inte att höra av er till Patrik Sundström eller Mikael Suares.
Patrik Sundström
070-3790256
patrik_sundstrom@hotmail.com
Mikael Suares
021-344754
ekon@bsl.nu